Vattenfalls marknadsföring
Det var först inför avregleringen av elmarknaden i början av 1990-talet som marknadsföring och reklam för varumärket fick avgörande betydelse för Vattenfall. Kampanjen ”två hål i väggen” fick stort genomslag hos allmänheten. Kampanjer i propaganda- och informationssyfte var däremot inget nytt.
Vattenfall genomförde en rad kampanjer mot lantbruk och hushåll under 1920-, 1930- och 1940-talen. Inte minst via branschföreningen FERA och dess bussar som lärde husmödrar att laga mat ”elektriskt”. Från mitten av 40-talet och många årtionden framöver fanns inget behov av att marknadsföra produkten el då det rådde elbrist. Däremot producerade Vattenfall under rekordåren på 1950- och 1960-talet en mängd filmer. Filmer som visade hur man lyckades tämja landets vattenkraftsresurser. Filmerna visades på biograferna och sågs vissa år av över en miljon besökare.
När Vattenfall i början av 1960-talet byggt ikapp elefterfrågan började man propagera för en ny produkt – elvärme. Elvärmeanvändningen ökade markant under hela 1960- och 70-talet. I broschyrer, filmer och annat material propagerade Vattenfall för elvärmens fördelar över framför allt olja. I en aktivitet utrustade Vattenfall en ”toppelektrifierad enfamiljsvilla” i Trollhättan, där en familj skulle bo under ett år. Den första månaden kom 60 000 besökare till villan och den angränsande utställningen.
Ett försök att humoristiskt visa upp en annan sida av Vattenfall var den så kallade ”Kråkkampanjen” 1988-89. Vattenfall ville informera om energifrågor i helt ny lättsam form – annonsläsaren uppmanades dessutom att ringa och ställa frågor till Vattenfall.
”Två hål i väggen” – ett nytt sätt att tänka
Efter bolagiseringen av Vattenfall 1992 och inför avregleringen av den svenska elmarknaden 1996 behövdes nya grepp. Verksamheten skulle konkurrensutsättas. Vattenfall behövde därför bygga sitt varumärke på samma sätt som Telia, Volvo, Shell och andra storföretag. Det var ett helt nytt sätt för Vattenfall att tänka.
Till sitt förfogande hade Vattenfall en budget på 90 miljoner kronor – för enbart det första året. Den skulle användas för att bygga upp kännedom och förtroende för Vattenfall. För det användes begreppet ”två hål i väggen”. Vattenfall ville visa vardagsnyttan av det som kom ut ur de två hålen som alla hade hemma.
Kampanjen inleddes 1995 med reklamfilmer som visade vardagsdramatiska teman, i kombination med annonser i dags- och fackpress. På hösten 1997 kom det mest uppmärksammade inslaget. Det började dyka upp lustiga ord som ”wörld wide web”, ”Käbel-TV”, ”symäskin”, ”brödröst” på stora reklamtavlor runt om i landet. Folk började gissa vilt vad det handlade om. Så småningom dök Vattenfalls logotyp upp i samband med de konstiga orden. Nu blev det uppenbart att de extra prickarna över bokstäverna var Vattenfalls symbol ”Två hål i väggen”. Kännedomen och förtroendet för Vattenfall ökade, och kampanjen skapade också en positiv image av företaget. Det fick betydelse för till exempel rekrytering av personal. Kampanjen fortsatte under 1998 och 1999. En höjdpunkt under kampanjen var en reklamfilm med Povel Ramel. I filmen skrev artisten om texten till sin klassiker ”Var är tvålen broder?” till ”Var är hålen broder?”.
Två hål i väggen uppskattades inte bara av den svenska allmänheten. År 1998 belönades den också med det finaste priset i den svenska reklambranschen: Guldägget.