Logotyper då och nu

1909
År 1908 beslutade Sveriges riksdag att inrätta en förvaltningsstyrelse för att förvalta statens fallrätter och landets kanaler. Detta resulterade i att Vattenfall (styrelsen) började arbeta den 1 januari 1909 i Trollhättan. Även Trollhätte kanal- och vattenverks verksamhet togs över av Vattenfall.
Det här var Trollhätte kanal- och vattenverks emblem under perioden 1905–1908 innan det blev en del av Vattenfall den 1 januari 1909.
1920

Vattenfall ansvarade för kanalförvaltningen i Trollhättan och bestod då av en kanaldirektör, trafikledningspersonal och 38 kanallotsar. Inledningsvis var Vattenfall därför huvudsakligen en kanalförvaltningsstyrelse. Vattenfalls första emblem, som antogs 1920, visar tydligt Vattenfalls ursprung, det vill säga som förvaltningsstyrelse för Trollhätte kanal- och vattenverk.
I mitten av emblemet finns ett ankare vilket övergår i en treudd som toppas av den svenska kronan. En tross är lindad runt ankaret och emblemet är också inringat av trossar. Kraftverksamheten representeras av elektriska blixtar på sidorna av ankaret. Vattenfalls första arkitekt, Erik Josephson, ritade det första emblemet.

1936
Vattenfall införde detta emblem 1936. Dåvarande generaldirektören Gösta Malm (1928–1938) gav arkitekten Erik Hahr i uppdrag att utforma det nya emblemet.
Emblemet var tänkt att symbolisera både kanalverksamheten och kraftverksamheten. Eftersom båda var baserade på samma råmaterial, vatten, bestämde sig Erik Hahr för att ha vågor i den nedre halvan av emblemet. Stjärnan som svävar över vågorna symboliserar ingenjörskonsten.
1964

Den här logotypen dök upp i en kundtidning 1964. Den vann successivt terräng och blev Vattenfalls officiella logotyp 1982.
1992

År 1992 ombildades Vattenfall till ett aktiebolag (Vattenfall AB). Vattenfall kunde nu konkurrera på lika villkor med andra aktörer på energimarknaden. Detta gav förstås nya möjligheter, men medförde också större krav.
Vattenfall måste förstärka och försvara sin position som en av de främsta energikoncernerna i Norden. Logotypen lanserades och implementerades vid denna tidpunkt med avsikt att uttrycka de strategiska förändringar som ägde rum och förbereda Vattenfall för att ta en ny position på energimarknaden. Symbolen bestod av de starka och kraftfulla elementen solen, vattnet och stjärnorna, element som hade den gemensamma nämnaren att de har varit viktiga för människans överlevnad. De valda elementen gav också symbolen dess färger.
2017

Den nuvarande logotypen uttrycker både arv och framtidsorientering. Den bygger på två av elementen i 1992 års logotyp: sol och vatten, och i sin fasta form även på vårt svenska ursprung.
Logotypen symboliserar Vattenfalls helhetsansvar och ledarskap i arbetet mot en fossilfri framtid, och förstärker visuellt en global ambition att vara en förebild vad gäller hållbar förändring. Den representerar Vattenfalls bredare tänkande samt företagets förmåga att agera i större skala och att möjliggöra fossilfrihet som driver samhället framåt.
Horisonten i logotypen står för balans och harmoni. Balans är nyckeln till en hållbar framtid. Den är också ett uttryck för partnerskap – där två sidor möts för att skapa något större och mer balanserat.